دکتر امیر حمیدی در گفتگو با کیهان لندن: بعید نیست توجه نیروهای ائتلاف بعد از حماس و حوثی‌ها به سمت رژیم ایران معطوف شود

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آنکه ارتش جمهوری اسلامی در دریای عمان نفتکش «سوئز راجان» را توقیف کرد، ائتلاف دریایی «گروه ۱۵۳» مواضع حوثی‌ها در یمن را هدف حمله قرار داد. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت در امارات و هنگ‌کنگ و چهار کشتی مرتبط با «سپاه قدس» و حوثی‌ها را در فهرست تحریم‌ها ثبت کرد.

گرانت شاپس وزیر دفاع بریتانیا به رژیم ایران هشدار داد که «صبر ما و صبر جهان تمام شده است». وی در مصاحبه با روزنامه «تلگراف» که شنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) منتشر شد هشدار داد «جمهوری اسلامی باید به حوثی‌ها و سایر گروه‌های نیابتی در خاورمیانه بگوید حملات‌شان را متوقف کند و دست بردارند.» جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در تمام سه سال گذشته متهم به مماشات با جمهوری اسلامی بود حالا می‌گوید به تهران پیام داده که اگر دست از اقداماتش بر ندارد شدت عمل آمریکا را خواهد دید.

آیا واقعا کاسه صبر دولت‌های غربی و متحدان آنها در منطقه از اقدامات جمهوری اسلامی و شرکای آن لبریز شده است؟

دکتر امیر حمیدی کارشناس حوزه «تروریسم بین‌المللی» و از مأموران ویژه «پروژه کاساندرا» (مقابله با قاچاق مواد مخدر توسط رژیم ایران و حزب‌الله) در گفتگو با کیهان لندن به پرسش‌هایی در مورد تنش‌ها در منطقه پاسخ داده است.

– دکتر حمیدی، آیا عملیات اسرائیل به تنهایی برای شکار فرماندهان و سران حماس و حزب‌الله می‌تواند اصل تهدید را خنثی کند؟ مقامات اسرائیل دائم تکرار می‌کنند سر اختاپوس و ‌منشاء تهدید در ایران است. آیا ترورها برون‌مرزی پیام روشن برای مقامات رژیم ایران دارد؟

-بدون شک برای کسی پوشیده نیست که اینبار بعد از رخداد فجیع «هفت اکتبر»، کشور اسرائیل با قدرتی بیشتر در حال نهایی کردن تصمیم خود برای پاک شدن غزه از میکروب تروریسم حماس است. پاکسازی از گروه‌های تروریستی تا دورترین نقاط کره زمین ضروری است. در منطقه خاورمیانه نیز تا بساط کامل تروریسم جمع نشود به ویژه مردم ایران و اسرائیل رنگ آرامش نمی‌بینند.

دولت و ارتش و همچنین مردم اسرائیل نشان دادند از حماس به ستوه آمده‌اند. تروریست‌های حماس جنایتی کردند که نه تنها در عرف بین‌الملل و در جنگ‌ها بی‌سابقه است بلکه بویی از انسانیت نبرده بود. حالا هم دارند بهای سنگینی را به دلیل اقدام رذیلانه‌ای که مرتکب شدند پرداخت می‌کنند.

اما واقعیت آن است که هم مقامات اسرائیل و هم جهانیان می‌دانند سر اختاپوس در تهران است ولی تا خود ایرانی‌ها وجود منحوس رژیم اسلامی را از کشورشان پاک نکنند صلح و آرامش به ایران و منطقه بازنمی‌گردد. سرنگونی رژیم ایران به رشادت و دلاوری مردم ایران نیاز دارد. به نظر من، در مورد جمهوری اسلامی دنیا دچار سردرگمی است. بنابراین بدون حمایت از مردم ایران در این راه، دنیا مجبور خواهد هزینه‌های بیشتری در آینده پرداخت کند.

-فکر می‌کنید اسرائیل به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شد برای دفاع از خودش ظرفیت دارد؟

-در معادله «صداقت، شجاعت و قدرت» دو اصل اول یعنی «صداقت» در بیان و عمل‌کردن به تصمیمات و خواسته‌ها و اصل دوم «شجاعت» که طی بیش از هفت دهه پس از استقلال کشور اسرائیل و در نهایت بعد از «هفت اکتبر» ۲۰۲۳ دیدیم، مردم و دولت اسرائیل نشان دادند با تمام ظرفیت از کشورشان دفاع می‌کنند. بدون شک پشت همه این خصوصیات انکارناپذیر، عنصری قدرتمند قرار دارد که نقش پشتیبان را ایفا می‌کند و آن حمایت دوست دیرینه و یک ابرقدرت به نام آمریکا از کشور اسرائیل است.

فکر می‌کنم در این مقطع زمانی حساس تنها یک ابرقدرت مثل آمریکاست که با جانبداری از طرف حق در این ماجرا می‌تواند جنگ علیه تروریسم را به هدف نهایی برساند اما در نهایت این زبان سیاست است که یک ابرقدرت را می‌تواند در کنار مردم منطقه، پیروز موقعیت پیچیده‌ی خاورمیانه کند. اژدهای مکار «رژیم ایران» خوب می‌داند که در دوران افول قرار دارد. اصلاً چون می‌دانند پایان کارشان نزدیک است برای کند کُردن فروپاشی دست به تبهکاری می‌زنند تا رعب و وحشت ایجاد کنند. هر کاری که حکومت در منطقه با همدستی گروه‌های تروریستی می‌کند به قیمت جان هزاران بی‌گناه تمام می‌شود. درواقع خودشان در حال سوختن هستند و بی‌گناهان را هم با خود می‌سوزانند. هر گوشه‌ای از ایران را هم نگاه کنیم آتش و فلاکتی بپا کرده‌اند که سال‌هاست دودش در چشم مردم کشورمان می‌رود.

اینکه علی خامنه‌ای می‌گوید «حرف من گرم و گیراست و حرفم حرف خداست و خدا از زبان من حرف می‌زند» یعنی ترسیده است. یعنی مجبور است برای خودش اعتبار بتراشد. این وضعیت چیزی جز پیام شکست و ضعف نیست.

-لحن مقامات آمریکایی و انگلیسی چند هفته‌ای است تغییر کرده. آنها کاملاً روشن به تهران پیام داده‌اند که «تحمل ما تمام شده است.» هواپیماهای ائتلاف علیه حوثی‌ها اقدام کردند و بایدن گفته اگر لازم باشد اقدام بیشتری خواهد کرد. مستقیم هم خطاب‌شان به رهبران جمهوری اسلامی است. فکر می‌کنید تهران پیام را گرفته؟

-اگرچه حوثی‌ها واکنش‌های پراکنده‌ای نشان دادند اما به نظرم پیام را گرفته‌اند. رهبران ارشد آنها سکوت کردند اما سران جمهوری اسلامی هنوز به یاوه‌گویی‌ها و تهدیدات تو خالی همراه با اخبار ساختگی و دروغین ادامه می‌دهند.

این حمله مشترک نظامی به خاطر ژئواستراتژیک دنیا و به خاطر موقعیت بسیار حساس تجاری دنیا که در دریای سرخ وجود دارد انجام شد. دریای سرخ آبراه اصلی حمل و نقل کالاهای تجاری مثل نفت وگاز مایع بین قاره آسیا و اروپاست که از طریق کانال سوئز و باب‌المندب که به دریای سرخ متصل هستند حمل و نقل می‌شود. یک سوم کل کانتینرهای جهان از این مسیر می‌گذرند که حملات حوثی‌ها با مدیریت و حمایت جمهوری اسلامی آن را مختل کرده. حملات حوثی‌ها روی اقتصاد جهانی، بیمه حمل و نقل و کشتیرانی تاثیرات منفی گذاشته است. موضوع دیگر فقط درگیری نظامی نیست. در بدترین موقعیت، اقتصاد جهانی صدمه دیده. شرکت‌های بزرگ ضرر می‌کنند. حتا مصر و عربستان ضرر کرده‌اند. نرخ حمل و نقل گران شده. شرکت‌های بیمه پول بیشتری طلب می‌کنند. این وضعیت برای دنیا و اقتصاد قابل تحمل نیست.

در چنین شرایطی همانطور که گفتم ابرقدرت‌ها باید از یک هدف پشتیبانی کنند. اسرائیل منطقی عمل می‌کند و عملیات خودش را در دفاع از خود پیش می‌برد. همزمان اما در یک هماهنگی حساب شده آمریکا و انگلیس سراغ حوثی‌ها رفتند. پیامشان چیست؟ جمهوری اسلامی پا را از گلیم خود بیشتر دراز کرده و باید دست و پایش را جمع کند؛ اما اگر این کار را نکند شک ندارم تنش‌ها بیشتر می‌شود چون مسئله بر سر اقتصاد است. اما این را هم می‌دانم ژن رژیم ایران تغییرناپذیر است و تا زمانی که جمهوری اسلامی در ایران حکومت می‌کند، امنیت منطقه در خطر و با تلاطم و تنش همراه خواهد بود. بنابراین غرب راهی ندارد جز اینکه سرانجام تصمیم نهایی را بگیرد.

حمله نیروهای ائتلاف به حوثی‌ها هشداری بسیار جدیست. به نظرم تازه مرحله اول شروع شده و ضربات شدیدی به حوثی‌ها وارد شده است. هیچ بعید نیست در مرحله بعدی آمریکا، انگستان، اسرائیل و دوستان غربی تصمیم نهایی را گرفته و دست‌های جمهوری اسلامی در منطقه را کاملاً قطع کنند.

اولین مشکل جمهوری اسلامی حضور آمریکا در منطقه است. عوامل حکومت در پارلمان عراق خیلی تلاش می‌کنند تا نظامیان آمریکایی را از منطقه بیرون کنند. مشکل دوم جمهوری اسلامی، جنگ غزه و حمله سنگین اسرائیل به این منطقه و نیروهای حماس است. سوم، ترس جمهوری اسلامی است. آنها تا حدودی روش مستقیم را در پیش گرفته‌اند. یعنی با نیابتی‌ها آشکارا علیه آمریکا و اسرائیل اقدام می‌کنند با این امید که «موازنه هراس» ایجاد کنند. این استراتژی اتفاقا خطر برخورد را افزایش می‌دهد.

بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی، کشورها حق دارند از کشتی‌های خود در دریاها و اقیانوس‌ها در برابر تهدیدات دفاع کنند. این قوانین همچنانکه زمینه‌ساز حمله آمریکا و انگلیس به حوثی‌ها شد ممکن است جمهوری اسلامی را هم به عنوان منشاء حمله در مرکز توجه قرار دهد. یعنی اگر بریتانیا و ایالات متحده آمریکا اصرار و متقاعد کنند که جمهوری اسلامی عامل اصلی این ناامنی‌ها است، آنوقت گزینه‌های دیگر را روی میز قرار خواهند داد. بعید نمی‌دانم بعد از حوثی‌ها و حماس، توجه آنها به سمت جمهوری اسلامی معطوف شود.
برگرفته از کیهان لندن

 
 

Loading


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این نوشته، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع نهاد مردمی را منعکس نمی‌کند.

Loading