عربها

علی مومنی

چند روزی است که به هوش فوق العاده عربها می اندیشم و کم کم غبطه می خورم ،چون هیچ چیز که نباشد وضعیت اقتصادی و برخورداری شأن از فن آوریها و سرمایه گذاری شأن در دنیا معلوم است.
شگفت آن که به تنبلی معروف اند! اما گمان می کنم بسیار باهوشتر از ما هستند و آن قدر می فهمند که اگر کاری را بلد نباشند به کاردان می دهند و کاری را که نتوانند انجام بدهند حتی بی مزد و منت به دیگران واگذار می کنند. پس اگر تنبل باشند تنبل باهوشند.
معروف است که بیل گیتس برخی آموزش ها را به تنبل ها (نه کم هوش ها) واگذار می کرد و اعتقاد داشت و می گفت بالاخره اینها برای حل مشکل راهی ابداع می کنند! کمی که می اندیشم به این نتیجه می رسم که این تنبل ها واقعا باهوش هستند و مانند همیشه تاریخ مشکلشان را به ما و دیگران منتقل کرده اند!؟ و از قضا شطرنج بازان سیاسی قهاری هم هستند.
نگاه کنیم که چه کردند: آنها ما را که رقیبان منطقه ای شان بودیم به جنگ و درگیری کشاندند و خود تمام منابع مشترک نفتی و گازی ما را بردند و خوردند!
آنها مشکلات جهان عرب را به ما واگذار کردند مشکل فلسطین را که هم قوم و هم مذهبشان بودند به ما منتقل کردند، تا هم ما را که رقیب تاریخی شان بودیم ضعیف کنند و منابع مشترک را ببلعند و هم مستقیم با اسراییل درنیفتند! مقر اصلی حماس قطر بود، اما امروز ما متهم به حمایت هستیم و باشد که غرامت هم بدهیم! هنیه هم در تهران ترور می شود نه دوحه! تصور کنید عمان و قطر که عددی نبودند چه دیپلماسی بزرگی دارند و واسطه مشکلات ما با آمریکا و اروپا و کره جنوبی و … هستند.
در واقع عربها هم از ما باهوش ترند هم از آمریکا و اروپا! آنها بازارهای سهام و کارخانجات غرب را تملک کرده اند و در تحریم‌های روسیه صدها میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کردند و نشان دادند که گاو شیرده غرب بویژه آمریکا نیستند. اما ما در جنگ اوکراین از سیاست روسیه پیروی کردیم و به اروپا گاز ندادیم بازارمان و فرصت آشتی با غرب را هم بکلی با فروش سلاح به روسیه متجاوز باختیم.
اما عربها از روسیه هم پیمان ما امضای ضدایرانی نقض تمامیت ارضی ایران را می گیرند و ما فقط کمک یک طرفه می کنیم! روسیه به ما اس ۴۰۰ نمی دهد و برغم همه گونه جانفشانی در جنگ سوریه و اوکراین این عربها هستند که سلاح اس ۴۰۰ را از روسیه می گیرند!؟ چون باهوشند!
لبنان یک کشور عرب است که پای تمام قطعنامه های ضدایرانی اتحادیه عرب را امضا می کند اما جنگ و صلح و بازسازی اش اکنون مشکل ما و همراهان ماست نه مشکل عربها! حل مشکل داعش و تروریست‌هایی که خود عرب بودند هم به ما واگذار شد! مشکل دولت عراق و سوریه با خون و پول و سلاح ما حل شد و می شود اما قراردادهای اقتصادی را با امارات و قطر و ترکیه بسته اند. ما و حزب الله به دولت سوریه کمک کردیم اما امروز سوریه در جنگ لبنان دخالتی نمی کند چون ما هستیم!
وقتی نیروهای ما در سوریه با اطلاع روسیه مورد حمله قرار می گیرند دولت سوریه کاری نمی کند اما در اتحادیه عرب پای تمام قطعنامه های ضدایرانی را در موضوع جزایر و غیر آن را امضا می کند!
بیایید توبه کنیم و نگوییم عربها تنبل و کم هوشند و ما نخبه پروریم. امروز نخبگان ما جذب شرکتها، دانشگاهها و بیمارستانها و کارخانجات همین عرب های تنبل می شوند هرچند زحمت پروردن آنان را ما می کشیم.نمی دانم پروردن نخبگان چه قدر هوش می خواهد اما جذب و نگهداری آنان قطعا هوش و حساب می خواهد که عربها دارند. ما گمان می کنیم با ۲۰۰-۳۰۰ دلار در ماه می شود نخبه را نگه داشت اما عرب ها می دانند نمی شود! بنابراین حق واقعی نخبگان ما را می دهند و جذبشان می کنند.. ما گمان می کنیم همان چندرغاز را باید به خودی بدهیم چون مملکت مال … است و بقیه هم نخودی هستند در حالی که آن بقیه باهوشتر مغضوب نیروها و سرمایه بالقوه عربها و اروپاییان هستند.
گذرگاههای(کریدورها) طبیعی حمل و نقل زمینی و هوایی و انرژی شرق و غرب متعلق به ایران است اما این تنبل های باهوش با رندی کریدورهای ما را تخلیه کرده اند. فرودگاههای تهران در ارتفاع بیش از هزار متر قرار دارند و فرودگاههای امارات و قطر تقریبا همسطح آبهای آزاد جهان هستند و نشست و برخاست در آنجا پرهزینه است اما عربهای تنبل باهوش دنیا را مجاب کرده اند در فرودگاه آنان بنشینند و برخیزند. خواهیم دید که پس از جنگ لبنان و فلسطین کریدور امارات- حیفا و فاو- ترکیه سه چهارم ظرفیت حمل و نقل زمینی ما را هم خالی خواهد کرد چون عربها باهوشند.
آیا هنوز آن انگاره ذهنی«عرب پخمه و تنبل و گاو شیرده» در ذهن شما جایی دارد؟

Loading


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این نوشته،  نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع نهاد مردمی را منعکس نمی‌کند.

Loading