تایید دارویی جدید برای آلزایمر که روند زوال حافظه را کند می‌کند

ایندیپندنت فارسی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا داروی جدید آلزایمر ساخت شرکت الی‌ لیلی (Eli Lilly) را تایید کرده است. در آزمایش‌های بالینی این داروی جدید، کاهش اندک روند زوال حافظه و قابلیت‌های تفکر مشاهده شده است.

داروی دونانمب، که با نام تجاری «کیسونلا» به فروش می‌رسد، نوعی پادتن تک‌تیره (مونوکلونال) است که هر چهار هفته یک بار تزریق می‌شود. شرکت الی لیلی می‌گوید که سازمان غذا و دارو این دارو را برای استفاده در درمان افراد مبتلا به اختلالات شناختی خفیف یا افرادی که در مراحل اولیه آلزایمر قرار دارند تایید کرده است. کیسونلا آمیلوئید مغز را، که یکی از علائم بیماری آلزایمر است، هدف قرار می‌دهد.

دکتر رونالد پترسن، عصب‌شناس کلینیک مایو، می‌گوید که این تاییدیه بسیار مهم است، زیرا گزینه درمانی دیگری برای مقابله با این بیماری تخریب‌گر ارائه می‌دهد. سازمان غذا و دارو تابستان گذشته مجوز کامل داروی مشابهی به نام «لکمبی» را صادر کرده بود. طبق تخمین انجمن آلزایمر ایالات متحده، سال گذشته حدود ۶.۷ میلیون نفر در سنین ۶۵ سال و بالاتر در این کشور به آلزایمر مبتلا بودند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۶۰ به ۱۳.۶ میلیون نفر افزایش یابد.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، سازمان غذا و دارو این داروی جدید را براساس مرحله پایانی کارآزمایی بالینی بر روی ۱۷۰۰ نفر تایید کرده است؛ چراکه در مقایسه با دارونما، پیشرفت آلزایمر را پس از ۱۸ ماه حدود ۳۵درصد کاهش می‌دهد. کاهش روند آلزایمر با استفاده از معیارهای اندازه‌گیری زوال عقل بالینی، که بر عملکرد مغز در شش زمینه متمرکز است، اندازه‌گیری می‌شود. این شش زمینه عبارت‌اند از: حافظه، جهت‌گیری، قضاوت و حل مسئله، امور اجتماعی، امور مربوط به خانه و سرگرمی‌‌ها، و مراقبت شخصی. نتایج این کارآزمایی مشابه نتایجی بود که از داروی لکمبی به دست آمده بود.

به گفته شرکت داروسازی الی لیلی، زمانی که سطح آمیلوئید خیلی کم شود احتمالا درمان متوقف شود. اما هنوز مشخص نیست که آیا میزان آمیلوئید دوباره عود می‌کند یا نه. اگر آمیلوئید به میزان قبل برگردد به احتمال زیاد بیماران باید درمان را ازنو شروع کنند. داروی کیسونلا هم مانند سایر داروهای مشابه عوارض جانبی کشنده مانند تورم مغز و خون‌ریزی مغزی دارد، اما موارد مشاهده‌شده در کارآزمایی خفیف بودند و البته ۳ مورد مرگ مرتبط با دارو هم وجود داشت.

Loading