chashmاپک تایم فارسی

طبق یک پژوهش جدید، افرادی که واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک عارضه وخیم چشمی قرار دارند.

به گزارش محققان در پژوهشی که در ژورنال نیچر به چاپ رسیده است، خطر انسداد شریان شبکیه پس از دوز اول یا دوم واکسن‌های RNA پیام‌رسان یا mRNA کووید۱۹ «به شدت افزایش می‌یابد.»

هر دو واکسن مدرنا و فایزر از تکنولوژی mRNA استفاده می‌کنند.
انسداد شریان شبکیه به انسداد مویرگ‌ها یا عروق حامل خون به درون و بیرون شبکیه اطلاق می‌شود. این بیماری می‌تواند به از دست دادن ناگهانی بینایی منجر شود.

از مجموع ۲۰۷,۶۲۶ دوز واکسن تزریق‌شده فایزر در جامعه مورد مطالعه، پس از دو سال ۲۲۶ مورد ابتلا به این عارضه چشمی شناسایی گردید. از مجموع ۹۷,۹۱۸ دوز واکسن تزریق‌شده مدرنا نیز در همین مدت ۲۲۰ مورد ابتلا شناسایی شد.

چندین مورد ابتلا نیز در میان دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا مشاهده شد اما ریسک ابتلا به آن از نظر آماری بالا نبود.

خطر ابتلا به انسداد شریان شبکیه در افراد واکسینه‌شده در مقایسه با گروه‌های غیرواکسینه پس از ۱۲ هفته ۳.۵ برابر و پس از دو سال ۲.۱۹ برابر بود. طبق مشاهدات صورت گرفته، خطر ابتلا به این بیماری مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن نیز با افزایش همراه بود.

متخصص چشم چن جو لین و سایر محققان تایوانی در این پژوهش گزارش دادند: «ما نشان دادیم در پی دریافت واکسیناسیون کووید۱۹ و پس از محاسبه عوامل انحرافی، خطر ابتلا و آمار وقوع انسداد شریان شبکیه افزایش می‌یابد.»

به گفته محققان، به تحقیقات بیشتری برای فهمیدن اینکه آیا واکسن‌های کووید۱۹ عامل اصلی این عارضه هستند نیاز است اما با این وجود، بیمارانی که از داروهای تغییردهنده اسمولاریته خون استفاده می‌کنند باید نسبت به خطرات شناسایی‌شده در این پژوهش بسیار مراقب باشند.

این محققان داده‌های خود را از شبکه جهانی ترینت‌اکس (TriNetX) دریافت نموده و از مدلی برای حذف افراد دارای سابقه بیماری انسداد شریان شبکیه از نتایج استفاده کردند.

یکی از نواقص این سیستم عدم تأیید صحت تشخیص این بیماری است.

لین، فایزر و مدرنا به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

سایر پژوهش‌ها
پژوهشی که در ماه آوریل در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، شروع ابتلا به انسداد شریان شبکیه پس از دریافت واکسن‌های کووید۱۹ فایزر و مدرنا را بررسی کرد و طبق یافته‌های آن، خطر ابتلا به این بیماری در مقایسه با واکسن‌های آنفولانزا، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه تفاوت چندانی ندارد.

ایان دورنی و سایر محققان اوهایو گفتند این نتایج نشان می‌دهد که واکسیناسیون کووید۱۹ با واکسن‌های mRNA «به ندرت در ابعادی مشابه واکسن‌های فوق که همواره در گذشته از آن‌ها استفاده شده، انجام می‌شود.»

این محققان نیز از داده‌های شبکه ترینت‌اکس استفاده نمودند اما تنها به بررسی موارد ابتلا طی ۲۱ روز پس از واکسیناسیون پرداختند و آن را با گروه‌های غیرواکسینه مقایسه نکردند.

دکتر لی جامپول از دانشگاه نورث‌وسترن و مارن مگوایر از دانشگاه پنسلیوانیا در مقاله‌ای گفتند این نتایج نشان می‌دهند که هیچ «آژیر خطری» برای ابتلا به انسداد شریان شبکیه پس از دریافت واکسن فایزر یا مدرنا وجود ندارد.

جامپول به اپک تایمز گفت او قصد دارد به منظور بررسی روش انجام این پژوهش آن را با دقت مطالعه کند اما خاطر نشان کرد تفاوت‌هایی بین جوامع مورد مطالعه وجود داشته است؛ محققان تایوانی از داده‌های جهانی استفاده کردند اما محققان اوهایو تنها به بررسی داده‌های ایالات متحده پرداختند.

طبق یافته‌های پژوهش دیگری از محققان ایتالیایی که در ماه فوریه در ژورنال نیچر منتشر شد، هیچ افزایشی در خطر ابتلا به انسداد عروق شبکیه با واکسیناسیون کووید۱۹ مشاهده نشد. انسداد عروق و انسداد ورید شبکیه دو نوع از انسداد شریان شبکیه هستند.

اما برخی محققان دیگر بروز عارضه‌های چشمی پس از واکسیناسیون را مشاهده کرده‌اند که از این جمله می‌توان به بررسی سیستماتیک منتشرشده در سال ۲۰۱۲ در ژورنال واکسینز اشاره کرد که به گفته نویسندگان آن، ارتباط محتملی بین واکسن‌ها و علائم مربوطه وجود دارد.

هشدار ایمنی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)
مقامات ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ عارضه‌های چشمی را به عنوان یک هشدار ایمنی برای واکسن‌های mRNA کووید۱۹ تشخیص دادند.

تحلیلگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) پس از بررسی گزارشات سیستم گزارش حوادث وخیم واکسن یافتند که پس از اولین مقایسه با گزارشات ثبت شده از سایر واکسن‌ها، انسداد عروق شبکیه و انسداد ورید شبکیه شرایط لازمه هشدار ایمنی برای واکسن‌های فایزر و مدرنا را دارا هستند.

طبق اسنادی که به دست اپک تایمز رسیده است، صدها هشدار ایمنی دیگر نیز شناسایی شده‌اند.

مقامات CDC گفتند نتایج این بررسی با نتایج تحلیل‌های سازمان غذا و دارو (FDA) ایالات متحده «به‌طور کلی مطابقت دارد و هیچ هشدار ایمنی غیرمنتظره دیگری را نشان نمی‌دهد.» مقامات در خصوص علت مورد انتظار بودن چنین تعداد بالایی از هشدارهای ایمنی توضیحی ارائه ندادند و سازمان غذا و دارو از ارائه نتایج تحقیقات خود، خودداری کرده است.

در واشنگتن علیه ممانعت آنان از انتشار تحقیقات یک دعوی قضایی ایجاد شده که مدعیست FDA با ممانعت از انتشار داده‌‌ها، قوانین فدرال را نقض کرده است.

 نوشته های هم میهنان که در این تارنما منتشر می شوند، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع نهاد مردمی را منعکس نمی‌کنند

 

 

 طناب دار - توماج

 

ايران مينو سرشت - شيفته 

عضویت در نهاد مردمی

عضویت هم میهنان و افراد در نهاد مردمی به دو صورت پشتیبانان حقیقی برای ساکنین خارج کشور و یا پشتیبانان مستعار برای هم میهنان ساکن در ایران  می باشد.
از شما هم میهن گرامی دعوت می شود برای همکاری با هموندان  نهاد مردمی که برای استقرار نظامی دموکراتیک در ایران تلاش می نمایند به نهاد مردمی بپیوندید و ما را در اجرای پروژه های سرنگونی فرقه تبهکار اسلامی حاکم در ایران یاری فرمائید.

برای خواندن راهنمای ثبت عضویت اینجا کلیک کنید

تولیدات نهاد مردمی

در دفتر روابط عمومی نهاد مردمی، در بخش تولیدات با همکاری گروه محتوا و گروه نویسندگان کلیپ هائی برپایه اخبار روز و رویدادهای مربوط به ایران تهیه می شود که در شبکه های مجازی نهاد مردمی شامل فیسبوک، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام منتشر می شوند.
برای بازدید و یا اشتراک در شبکه های مجازی نهاد مردمی روی لوگوهای زیر کلیک نمائید