مهرگان روزی که خورشید این جهان را نور داد
شـاه را مــئو بــد بـه و نیلــوفــر و انــــگــو ر داد

آفــرید ون کــرد ضــحـا ک ســه پـو زه در کمـــنـد
جــش بــر پــا کــرد و یــا ران را تــما می سور داد

پس از خبر برگزاری کنگره ای به نام شمس تبریزی و تدارک نوسازی آرامگاه او، به همت برخی از فرهنگ دوستان، آیت الله صافی اصفهانی که حکومتی ها از او به عنوان «روحانی بلند پایه » نام می برند، در اطلاعیه ای به برگزاری این کنگره و نوسازی آرامگاه شمس  به شدت اعتراض کرده و ضمن این که شمس را همجنس گرا خوانده و او را «متجاوز به ناموس مولوی» دانسته اعلام کرده که: «استعمار پیر انگلیس بی اعتنا به همه این مقدسات با کمال بی شرمی و گستاخی در تلاش است تا دست ایتام آل محمد را از قرآن و عترت کوتاه کند و بوسیله امثال مولوی و شمس تبریزی فساد را و بت پرستی را و شهوت رانی را و ناپاکی را و جهل و نادانی و خرافه پرستی را بنام عرفان جایگزین نماید و این پست ترین موجودات را شریف ترین خلق خدا معرفی کند.»



 در آستانه ی جشن مهرگان (شانزدهم مهرماه، هفتم اکتبر) ایستاده ایم؛ جشنی به یادگار مانده از مادران و پدران باستانی ما.
 مهرگان عمری به دارازی تاریخ ایرانزمین دارد، و با این حال، از معدود جشن های جهانی است که همچنان زِیبا، جوان، زنده و به روز مانده است؛ چرا که مهرگان پیام با شکوهی در خود دارد که هیچ گاه ارزش خود را از دست نداده و کهنه و فرسوده نمی شود؛ مهرگان پیام عشق و روشنایی است، پیام وفای به عهد است و، مهم تر از همه، همچون بیشتر جشن های ایرانی، سکولار و ضد تبعیض است و به همین دلیل همه ی مردمان با هر مذهب و مرام و جنسیت و فرهنگی می توانند در آن شرکت کنند.


بنا بر گزارش برخی از  آژانس های مسافرتی در ایران، روز گذشته (دهم مهرماه) سازمان میراث فرهنگی طی نامه ای به همه دفاتر آژانس های مسافرتی اعلام کرده که به دلیل «عدم وجاهت قانونی» از برگزاری تورهای مسافرتی به پاسارگاد در روزهای اول تا دهم آبان ماه خودداری کنند.

برگزاری روز کوروش بزرگ، (هفتم آبان 29 اکتبر ) در سال  2005 و همزمان با خطر آبگیری پاسارگاد از سوی «بنیاد میراث پاسارگاد» پیشنهاد شد. این روز بنا بر تاریخ های نظامی و مسیحی همزمان است با روز صدور منشور معروف کوروش که فرمانی است برای حذف بیگاری، آزادی مذهب و آزادی مسکن.


در تاریخ ادبیات فارسی کمتر شاعری را میتوان یافت که به شیرینی ، شیوائی و روانی خواجه شمس الدین محمد بن محمد معروف به « حافظ » سروده باشد. در باره ی او  و تحلیل و تفسیر اشعارش مقالات و کتابها و نظریات جورا جور و متعددی به رشته ی تحریر در آمده است . اصولأ تفسیر اشعار از دریچه دید شاعر بعقیده اینجانب بصواب نیست چون انسان نمیتواند بطوریقین ادعا کند که شاعر منظور و مقصودش از سرودن فلان غزل همان است که مفسراز آن بر داشت میکند. البته هر کس حق دارد نظر خود را در مورد چگونگی افکار شاعر وتفسیر شعرش بیان دارد بنا براین آنچه اینجانب در اینجا از دریچه ی نظر حافظ مینگارم برداشت شخصی خودم ازغزلیات ایشان است....

بازدید کننده گرامی، مطالبی که در این تارنما منتشر می شوند ، در راستای آگاهی رسانی و باور و احترام به آزادی اندیشه و بازتاب آزاد آن است و لزوما بیانگر دیدگاه های نهاد مردمی نیست و همواره نویسندگان پاسخگو خواهند بود. برای پیشگیری از اشاعه واژه های غلط که امروزه در اینترنت متداول شده است خواهشمندیم اگر با املای نادرست واژه ای در این مطلب روبرو می شوید آنرا به ایمیل نهاد مردمی اعلام فرمائید.

 

سرزمینمان ایران

nasirolmolk.jpg

آرشیو سیمای نهاد مردمی

مبارزات مردمی

Image13.jpg

از فیس بوک نهاد دیدن کنید