اگر هراس بخود راه ندهیم و تعصب از خود دور بداریم، به عیان در خواهیم یافت که نقش دین و مظهر آن نهاد فقاهت، مدافع و نگهبان باورها و ارزشهای دینی را در تیره روزی و سیه بختی مردم ایران، نمیتوان نادیده گرفت. آیا حکومت اسلامی را میتوان چیزی دیگر جز محصول باورها و ارزشهای دینی دانست؟ آیا آقای خمینی هرگز میتوانست "امام " شود اگر ما ایرانیان ، به اصل و اصول امامت اعتقادی نداشتیم؟ آیا آقای خمینی و پس از او، علی خامنه ای میتوانستند به جلوه ی الله درآیند و همچون الله از ما تسلیم و اطاعت و بندگی و عبودیت بخواهند، اگر ما ایرانیان مسیحی و یا بودا پرست و یا هر چیز دیگری بجز مسلمان بودیم؟ در برابر نقشی که آیت الله ها در دگرگون سازی جامعه، نقش هر طبقه اجتماعی و یا حزب و سازمان سیاسی رنگ می بازد.

روزگار غدار و فلک کج رفتار – و البته آدمیزادگان لاکردار! – حتی مهلت ندادند 3 روز نخست سال تازه، که با آخر هفته نیز هم زمان بود، در صلح و آرامش نسبی سپری شود. در نخستین روز سال جدید، عربستان سعودی، در پی یک روند قضایی چند ساله، 47 تن، از جمله آخوندی شیعه به نام شیخ نمر باقر النمر، را با شیوهء وحشیانهء گردن زدن اعدام کرد و با این کار افکارعمومی جهان را علیه خود برانگیخت. 

پس از اعدام یک آخوند شیعه مسلک در عربستان سعودی به همراه چهل‌ و شش نفر دیگر واکنش اسلام‌گرایان در جمهوری اسلامی بسیار شدید بود و باعث قطع روابط دیپلماتیک مابین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی شد. پرسشی که پیش می‌آید این است که چرا جمهوری اسلامی تنها برای یک نفر از آن چهل‌وهفت نفر اعدام‌شده چنین واکنشی نشان می‌دهد؟ آیا ارزش زندگی آن چهل‌وشش نفر دیگر در مقابل زندگی یک آخوند شورشی، ارزشی برای بیان کردن، پیدا نمی‌کند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌بایستی اول ساختارهای اسلام‌گرایان و شیوه‌های واکنشی آنان را بررسی بیشتری کرد.

The complexity of the Middle East can be viewed from several angles in its historic existence. In the past recent years, due to intensive social-ideological clashes, the social-political landscape of this region resembles to bubbles on the boiling water. 

To have a deeper look for cause of extremism on different parts of the Middle East, one may have to go back 40 years when the Soviet Union was a super power and had strategic interest to have easy access to the Persian Gulf region. To prevent the expansion of Soviet Union (atheist ideology) in the Persian Gulf, a model of Islamic ideology against Soviet Union's influence was applied by the western countries.

اینروزها بکرات اتفاق میافتد که این احساس بما دست میدهد که براستی نمیدانیم باید گریه کنیم و یا بخندیم. یا بعبارت دیگری، حالتی را احساس میکنیم مثل حالت معلق ماندن در مرز خنده و گریه، حالتی که بنا بر تعریف فرهنگ لغات "برزخی" یا مرز بین موت و قیامت و یا بازداشت بین دو نفطه است. این حالت برزخی، در و اقع اگر نیک بندگری دیر زمانی ست بر ما مستولی گشته است. آغاز آنرا میتوان بزمانی نسبت داد که امام ماقبل امام عج، امام خمینی دست دعا بدامن الله شد و از او خواست که "همه ما را خدای متعال آدم کند." از آن دوران است که در برزخ گریه و خنده گرفتار شدیم.

اگرنظام حاكم بر ایران هزار چهره عوض كند تا خود را همرنگ دنیای متكی بقوانین بین المللی سازد، دار و دسته اوباشى كه دگمه آشوب و خرابكارى مملكت را سى و هفت سالست بكف بى كفایتشان سپرده اند، با اولین سیخونكی كه میخورند چنان ابلهانه جفتكی میاندازند كه فورا آشكار میشود كه خر همان خر است و تنها پالانش عوض شده. 

این مشكل اگر منحصر به خود آقایان اراذل و اوباش میشد مسئله ای نبود اما فلاكت ملت ایران آنست كه افسارش را به دم همین جفتك پران ها بسته اند و دنیا نیز تنها و عامدانه، به جفتك پران ها بعنوان نماد و نماینده و معرف ایرانی نگاه میكند.

بازدید کننده گرامی، مطالبی که در این تارنما منتشر می شوند ، در راستای آگاهی رسانی و باور و احترام به آزادی اندیشه و بازتاب آزاد آن است و لزوما بیانگر دیدگاه های نهاد مردمی نیست و همواره نویسندگان پاسخگو خواهند بود. برای پیشگیری از اشاعه واژه های غلط که امروزه در اینترنت متداول شده است خواهشمندیم اگر با املای نادرست واژه ای در این مطلب روبرو می شوید آنرا به ایمیل نهاد مردمی اعلام فرمائید.

 

سرزمینمان ایران

iran4.jpg

آرشیو سیمای نهاد مردمی

مبارزات مردمی

Image10.jpg

از فیس بوک نهاد دیدن کنید